czwartek, 20 lutego 2014

Gdańsk cz.1

Gdańsk...niewątpliwie moje miejsce na ziemi... to w tym mieście czuję się najlepiej, być może kiedyś uda mi się tu zamieszkać... Można wiele o Gdańsku napisać... a nigdy nie wyczerpie się tematu. A więc zapraszam Was dziś do Gdańska, widzianego moimi oczami...
 



Długie Pobrzeże, najbardziej znane i najchętniej odwiedzane miejsce przez turystów, którzy przybywają do Gdańska. Oczywiście także jeden z najpopularniejszych widoków umieszczanych na pocztówkach gdańskich, symbol miasta. W sezonie ciężko się chodzi bo obija się o turystów, tak jak na zakopiańskich Krupówkach;-). Ale już we wrześniu czy październiku jest spokojnie, można sobie spokojnie połazić i pozatapiać w myślach. Ten zniszczony w 1945 roku deptak, odwzorowano dokładnie w takim kształcie jaki miał przed zniszczeniem...ciągnie się wzdłuż Motławy, a na nim znajduje się słynny gdański Żuraw.


 
Żuraw był dźwigiem portowym, służącym do przeładunku towarów, a także do stawiania masztów na statkach.
Dzisiejszy Żuraw jest murowano - drewniany i powstał w 1444r. kiedy pierwszy, drewniany spłonął. Nowy, składał się z dwóch baszt (murowanych), a między nimi znajdował się drewniany mechanizm wyciągowy. Żurawiem administrował mistrz dźwigowy.
Dźwig wykorzystywano również do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym, po to by móc naprawić śruby i stery.
Wzmianki mówią, że ostatni mistrz dźwigowy zmarł w 1858r, a w Żurawiu powstała wytwórnia pantofli i zakład fryzjerski.
Podczas II wojny światowej Żuraw ponownie uległ zniszczeniu, odbudowany w 1962 roku został przekazany Muzeum Morskiemu. Dziś należy do Narodowego Muzeum Morskiego.
Żuraw udostępniony jest do zwiedzania, w środku można zapoznać się z jego mechanizmem tworzonym przez dwie pary kół deptakowych. Koła były napędzane nogami robotników. Czas zwiedzania Żurawia wewnątrz zajmuje ok godziny, a normalny bilet wstępu kosztuje 8zł (5zł ulgowy, dzieci 1zł)
W środku jest to naprawdę ciekawie pokazane i warte zobaczenia. Zwykle podziwia się Żurawia z zewnątrz, a szkoda ;-)

 
Po drugiej stronie Motławy stoi zacumowany "Sołdek". Jest to pierwszy statek pełnomorski, który został oddany do użytku w Polsce, zbudowany został w Gdańskiej Stoczni i kursował aż do 1981 roku. Jak podają źródła, w swojej "karierze" statek zawinął do 60 portów i odbył ponad 1400 podróży. 
Do niedawna wnętrze statku było udostępnione do zwiedzania, jednak teraz na stronie Muzeum Morskiego widnieje informacja, że zamknięty dla zwiedzających do odwołania. No cóż...pozostaje podziwiać z zewnątrz póki co.
Poniżej jeszcze widoki z Pobrzeża :



 
Inne znane gdańskie miejsca zostawię na kolejne notki, teraz czas na relaks :D
Jak dla mnie świetnie zagospodarowany Park Prezydenta Reagana, na Przymorzu.
Można tu sobie wygodnie poleżeć na trawce, dzieci mogą bawić się na placach zabaw, jeździć na rolkach, rowerach, jest też skatepark. Piękne krzewy, ławeczki, stawy - w lecie i jesienią jest tu naprawdę świetnie (wiosną pewnie też, ale wiosną jeszcze nie byłam ;-)
W Parku znajdują się figury Jana Pawła II spacerującego z prezydentem Reaganem. Pomnik wykonany jest na podstawie zdjęcia z 1987 roku. 

 



Te zdjęcia były robione w październiku 2013, akurat parę dni po moim wyjeździe z Gdańska wandale odpiłowali Prezydentowi rękę... zdążyłam jeszcze zrobić mu więc zdjęcie z oryginalną ręką... Później tą odpiłowaną znaleziono na gdańskim złomowisku (ot, taka ciekawostka ;-).
Parkiem można dojść (lub dojechać rowerem) do plaży...
Nie wiem jak Was, ale mnie morze uspokaja...
 


 
Cdn...

13 komentarzy:

  1. Nie byłam wieki. W tym roku muszę pojechać:) Świetne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja byłam w Gdańsku kilka razy, ale przejazdem z tatkiem. A dwa lata temu w końcu zobaczyłam na szybko jego część :) jak byliśmy na koncercie w Sopocie, jeden dzień poświęciliśmy na Gdańsk i muszę stwierdzić że to jest miasto z duszą... Chciałabym tam wrócić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekne zdjecia!! Nigdy w Gdansku nie bylam,

    OdpowiedzUsuń
  4. nie byłam nigdy, ale marzy mi się )
    Kiedyś na pewno tam dojadę :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłam w Gdańsku kilka razy, ale nigdy nie zwiedzałam żurawia od środka. Trzeba będzie nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, zapomniałam sie podpisać- Ania, Julia i Maja ;)

      Usuń
  6. oj tak, Gdańsk to jedno z najfajniejszych miast nad morzem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. chce tam kiedyś zawitać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam rodzinę w Gdańsku i Gdyni więc swego czasu bardzo często tam bywałam :) uwielbiam :) uwielbiam też morze :) i uwielbiam tez mewy :) jak dla mnie najwspanialsze ptaki :) serio!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam Trójmiasto a z całego najbardziej właśnie Gdańsk magiczne miasteczko przyciągające uwagę♥

    OdpowiedzUsuń
  10. pracuje w gdańsku więc te klimaty trochę mi się już przejadły, ale uwielbiam cały pas nadmorski a w szczególności oliwę...

    OdpowiedzUsuń
  11. dziękuję za namiastkę historii części pięknego miasta Gdańska.Gdansk i Wrocław to moje ulubione dwa miasta Polski.W Gdańsku czuję się bardzo dobrze, klimat poprawia nastrój, tłumy powodują że kręci się w głowie (ale tak fajnie), można godzinami podziwiać uroki miasta zupełnie nie czujac zmęczenia.W parku Reagana tez byłam, niesamowite miejsce na wypoczynek, mnóstwo atrakcji dla dzieci i nie tylko - z przyjemnością patrzyłam na starszych ludzi ćwiczących tam na zamontowanych sprzętach, super.Piękne zdjęcia.Proszę o więcej!!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Gdańsk, piękny Gdańsk! To chyba moje ulubione miasto w Polsce :) ps świetne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń

"Istnieje coś takiego, jak zarażenie podróżą... "
Dziękuję, za komentarz.